Tätä jääkiekon olympiaennätystä ei rikota ikinä: 37 maalia viidessä pelissä!
Kuva: Getty Images
Teemu Selänne on olympiahistorian kaikkien aikojen tehokkain pelaaja. Teukka Salama nakutti 37 pelissä hurjat tehot 24+19=43.
Yhtä ennätystä ei Selännekään kyennyt murskaamaan – eikä siihen taida pystyä kukaan muukaan. Olympialaisten maaliennätystä pitää nimittäin hallussaan luultavasti ikuisesti kanadalainen Harry Watson, joka rallatteli vuonna 1924 Chamonix’ssa 5 ottelussa ”ihan mukavat” 37 maalia. Niistä 13 syntyi yhdessä pelissä Sveitsiä vastaan (lopputulos 33-0).
Kanadaa edusti kisoissa Watsonin seurajoukkue Toronto Granite Club, joka hoiteli alkusarjan kolme peliä maalierolla 85-0 ja loppusarjan kolme koitosta yhtä lailla mukiinmenevällä saldolla 47-3.
Olympialaisissahan ei tuolloin ammattiurheilijoita suvaittu. Wikipedian mukaan Watson kieltäytyi rahakkaasta NHL-sopimuksesta ja siirtyi olympiavuoden 1924 jälkeen liike-elämään.
LUE MYÖS:
- Shokkikäänne: Patrik Laine osana NHL:n isoa skandaalia
- Kanavoi sisäinen petosi Beazt Fight -ennakkokatsauksella
- Kalle Palander täräyttää: kaksi etua ottelussa Aleksi Valavuorta vastaan
- Aleksi Valavuori: huima paljastus kohutun nyrkkeilyottelun alla!
- Tanskan supermies harvinaiseen kerhoon
- Huuhkajille selkäsauna Saksassa
- Maailmanmestaruus Suomeen!
- Leijonat finaaliin – Kanada kaatui mahtiesityksellä
- PSG uusi mestaruutensa
- Sveitsi palautti Norjan maan pinnalle